|
X:
Egyetlen más tudományról sincsenek
forgalomban olyan ferde nézetek, mint a matematikáról;...
Y:
..De nem válaszoltál még arra az ellenvetésemre,
hogy minden nehézség alapvetõ oka a matematika
absztrakt volta.Hiszen azt csak elismered, hogy a matematika az elvontság
fokában is egyedül áll.Nme itt van a rejtély
kulcsa?
X:
Egyáltalán nem!...
Mármost mondd meg, amikor érdekes, izgalmas matematikai
problémára, a matematika szépségeire gondolsz,
úgy elsõsorban a középiskolai anyag jut-e
eszedbe vagy inkább valami más, olyasmi, amirõl
a közõpiskolában nem esik szó?
Y:
Nem tagadhatom, a középiskolai anyagban számomra
kevés az érdekes és izgalmas, a kifejezetten szép
részlet.Ami érdekes benn eszámomra, az elsõsorban
a didaktikai probléma.Ennke nyilván az az oka, hogy ez
az anyag túlságosan is megszokottá vált
számomra, ezért érzem némileg unalmasnak,
szürkének.
X:
Nincs igazad.Az igazán szép, igazán
éerdekes, igazán nagy és igaz dolgok soha nem válnak
megszokottá, unalmassá....Eukleidesz bizonyítását
arra, hogy végtelen sok törzsszám létezik,
nem lehet megunni...
Érdekessé
pedig úgy lehet leginkább tenni a matematikát,
ha arra irányítjuk a figyelmet, ami benne valóban
érdekes, a lényegre, az alapvetõ gondolatokra.
Nem a rutinra, a szabályok gépies végrehajtására,
hanem a "miért?"-re, az összefüggésekre
kell a diákok figyelmét terelni!...
Y:
...De abból indultunk ki, hogy a legtöbb diák a matematikát
nemcsak unalmasnak tartja, hanem nem is látja célját.Hogy
akarsz ezen segíteni?
X:
...Nekem ugyan az a véleményem, hogy a hangsúlyt
a rutinról a megértésre kell áthelyezni,
de azért a rutin sem elhanyagolható.A feladatok megoldásában
a diákoknak valóban gyakorlatot kell szerezniük.A
két célitûzést összeegyeztetni: ez az,
amihez valóban jó pedagógiai érzék
és nagy gyakorlat szükséges....
Meg kell tanítani
a diákokat arra, hogy a számolás nem cél,
csak eszköz, a cél, amit az egész oktatás
középpontjába kell helyezi, a problémák
megoldására való készség....
Ami a módszert illeti, csak egyet szeretnék még
egyszer hangsúlyozni: a logikus gondolkodásra, a tervszerû,
fegyelmezett, céltudatos szellemi erõfeszítésre
való nevelést, a problémamegoldást kell
az oktatás középpontjába helyezni.Ezzel egy
csapásra két legyet is ütünk; a problémamegoldás
érdekes,és egyben megmutatja, hoy mire való a matematika....
Nem az újanyagot kell az ismétlés
leple alá rejteni, szinte belcsempészni, hanem ellenkezõleg:
azt kell hangsúlyozni a gyerekek elõtt, hogy most valami
újat és érdekeset fognak tanulni, és az
új, érdekes anyagrész tanulásába
kell a kevésbé érdekes ismétlést
beleszõni...
|