Előző hónap Előző nap Következő nap Következő hónap
Év szerint Hónap szerint Ugrás a hónaphoz

Gosztonyi Katalin: Hagyomány és modernitás az 1960-as és 70-es évek matematikaoktatási reformjaiban: Varga Tamás és a francia "mathématiques modernes" reform

iCal fájl letöltése
Hétfő, 2. Március 2015, 16:00 - 18:00
Absztrakt. Előadásomban matematikadidaktikai és matematikatörténeti tárgyú doktori munkámat mutatom be. E kutatás középpontjában Varga Tamás 1960-70-es években lezajlott matematikaoktatási reformja áll. E reformot a korabeli francia „mathématiques modernes” reformmal összehasonlítva azt vizsgálom, mennyiben magyarázható Varga munkássága a kor nemzetközi reformmozgalmának hatásaival, és mennyiben köthető egyfajta sajátos „magyar hagyományhoz”. A kutatás három nagy részből áll. Az első rész a reformok történeti kontextusának néhány főbb elemét kísérli meg feltárni; a második a magyar és a francia reform mögött álló matematikusok matematikafelfogását és matematikaoktatásról vallott alapelveit vizsgálja; a kutatás harmadik, fő részét pedig a két reform didaktikai elemzése adja. Előadásomban az első két rész eredményeinek rövid összefoglalása után néhány tantervi fejezet példáján ismertetem a reformok didaktikai elemzését, és azt igyekszem megmutatni, hogyan befolyásolja a reformok történeti-episztemológiai kontextusa azok didaktikai sajátosságait. Látni fogjuk, hogy míg a francia „mathématiques modernes” reform során elsősorban a bourbaki-iskola hatása érvényesül, addig Varga reformja inkább egyfajta „heurisztikus” vagy „lakatosi” matematikafelfogáshoz köthető.
Hely : Kerékjártó terem

Vissza

JEvents v3.1.8 Stable   Copyright © 2006-2013