Előző hónap Előző nap Következő nap Következő hónap
Év szerint Hónap szerint Ugrás a hónaphoz

Csapó Benő: A matematikatanítás kutatásának fő irányai

iCal fájl letöltése
Csütörtök, 25. Március 2004, 15:00 - 16:30
DR. CSAPÓ BENŐ
egyetemi tanár

A vitaindítónak szánt bevezetőben a matematikatanítás néhány – az iskolai oktatás szempontjából – fontos irányát fogom áttekinteni. A kutatási témákat a tudás fő szerveződési formái szerint rendszerezem.
A szakterület által meghatározott szakértelem, a szakértői tudás megszerzése és alkalmazása a kognitív pszichológia hatására vált kiemelt kutatási területté. Az elsősorban pszichológiai tényezők által determinált kompetencia fejlesztése, a gondolkodás kiművelése főleg a Piaget-iskola hagyományaihoz, a neopiaget-iánus irányzatokhoz kötődik. A széles körben alkalmazható, a kultúra által meghatározott műveltség közvetítésének egyik legfontosabb kutatási területe a realisztikus matematikai modellezés vizsgálata. Ez utóbbihoz kapcsolódóan bemutatom a széles körben ismertté vált PISA felmérések szakértői testületének matematikai műveltség értelmezését.
Néhány kutatási területet saját vizsgálataink alapján mutatok be. Ezek közé tartozik a matematikai alapkészségek és képességek fejlődése és fejlesztése; a megértés és a tudás szervezettségének jelentősége; az alkalmazhatóság, a transzfer és a komplex problémamegoldás; a tanulás nem kognitív tényezői, az énkép, az érdeklődés és az attitűdök.
A kutatási háttér és az oktatási gyakorlat kapcsolatának illusztrálásaként csak röviden érintem a mai magyarországi matematikatanítás néhány aktuális problémáját, a tantervek, az értékelés, a vizsgáztatás (kétszintű érettségi) és a taneszközök (tankönyvek) fejlesztésének kérdését.
Hely : Fejér terem

Vissza

JEvents v3.1.8 Stable   Copyright © 2006-2013