Karsai János: Miért (ne) használjunk számítógépet? - Számítógépes vizualizáció és kísérletezés a matematika oktatásában és kutatásában |
|
|
|
Csütörtök, 10. Április 2003, 15:00 - 16:30
|
|
DR. KARSAI JÁNOS egyetemi docens (SZTE, Orvosi Informatikai Intézet)
Karsai János SZTE, Orvosi Informatikai Intézet Rácz Éva Veronika SZE, Környezetmérnöki Tanszék, Győr Angela Schwenk és Norbert Kalus Fachbereich Mathematik - Physik - Chemie Technische Fachhochschule Berlin
Kulcsszavak: számítógéppel támogatott oktatás, modellezés, kísérletek, vizualizáció, Mathematica
A nagyteljesítményű, realisztikus grafikával rendelkező asztali számítástechnikai eszközök elterjedésével a számítógépes vizualizáció és szimuláció a tudományos, ezen belül a matematikai, kutatás és oktatás szerves részévé vált. A számítógéppel támogatott matematikai modellezés jelentősége és hatása minden területen egyre növekszik. Ezt a tényt felismerve, a kilencvenes évek közepén bevezettük a számítógépes eszközöket tradicionális matematika kurzusainkon, és új, számítógépes eszközökkel, vizualizációval és modellezéssel foglalkozó kurzusokat hirdettünk meg. (egy- és többváltozós kalkulus, differenciálegyenletek, valamint számítógépes matematikai modellezés és Computer Algebra I-II) a Szegedi Tudományegyetem és a Technische Fachhochschule Berlin graduális és posztgraduális hallgatói számára, amelyek iránt az érdeklődés egyre nagyobb. Az előadásban vázoljuk számítógéppel segített oktatási tevékenységünk legfontosabb elemeit és alapelveit, valamint az évek alatt összegyűlt gyakorlati tapasztalatainkat. Beszélünk a nehézségekről, sikerekről és kudarcokról, érvekről és ellenérvekről egyaránt. Mivel a formális műveletek támogatása alapvető elvárás a számítógépes rendszerekkel szemben, ezekkel nem foglalkozunk. A matematikai technikák sulykolásának számítógépes támogatása pedig egy másik előadás témája. Hangsúlyozzuk viszont a fogalmak megértetését és a már elsajátított módszerek alkalmazását megkönnyítő, valamint a sejtések megfogalmazását segítő és a kreativitást fejlesztő kísérletező módszerek fontosságát. Illusztráció gyanánt bemutatunk néhányat a Mathematica rendszerben készített számos előadás-illusztráció és projekt közül, amelyeket oktatási munkánk és kutatásaink számára fejlesztettünk. Példáink érintik többek között az elemi függvény-, görbe-, és felületábrázolásokat, koordinátarendszereket, a kalkulus alapfogalmait, függvényvizsgálatot, sorfejtéseket, iterációs problémákat, a differenciál- és differenciaegyenletek vizsgálatát. Közben, pihenésként, azzal is foglalkozunk, miért hasznosak a virágok, és mi a kapcsolat az alábbi két szép „objektum” között \[ \Big( \big(\big| \sin\frac{7u}{2}\big|^{0.5} +0.4\big)\cos(u) , \big(\big| \sin\frac{7u}{2}\big|^{0.5} +0.4\big)\sin(u)\Big) \] Mert nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a szépség, a művészeti vonatkozások lényegesek a matematika-oktatás minden szintjén. Ez motiválhatja a hallgatókat a mélyebb tudás felé, a konstruktív módszerekben nagy gyakorlatra tehetnek szert, ha „művészi alkotásokat” készíthetnek. A valós jelenségekben is könnyebben felismerik a rendszert, a struktúrát, amelyek aztán a matematika eszközeivel írhatók le pontosan. |
Hely : Fejér terem |
Vissza
JEvents v3.1.8 Stable
Copyright © 2006-2013