Az esszé kérdés
Az esszé kérdés egy nagyobb kérdésről az előadásokon
elhangzott ismeretek teljes leírását kéri.
Az ``esszé'' megírásához
néhány szempontot sorolok fel segítségül.
-
A kérdés a benne leírt témáról
az összes előadáson elhangzott anyag
(ahol volt ott bizonyításokkal) tár\-gya\-lá\-sát
jelenti.
-
A leírás minőségét nagyban javítja, ha valaki
tényleg veszi a fáradságot és mélyen
végiggondolja a kérdéses anyagot.
Ebben nagy segítség lehet, ha a fogalmak és
állítások megértése után
a hallgató megpróbálja
saját maga belátni az egyszerűbb
állításokat, lemmákat. Ha
feltesz kérdéseket, amelyeket megpróbál
önmaga megválaszolni.
Az önálló gondolatok jelenjenek meg a dolgozatban is.
A plusz munka nem veszik kárba.
Ha a leírt anyag tükrözi a hallgató ebbe fektetett
nagy energiáját az kihatással van a szóbeli részre
is.
-
A gráfelmélet alapelőadást meghaladó
fogalmakat, tételeket pontosan fogalmazzuk meg.
-
A fogalmazásra, stílusra fordítsunk nagy figyelmet.
Világosan, érthetően, logikusan
építsük fel mondanivalónkat.
-
Az előadáson elsőre nehezen érthető
anyagot próbáljuk úgy
``tálalni '', hogy másoknak már
kevesebb problémájuk legyen
a gondolat megértésével.
A középiskolások számára érthető dolgok
úgy legyenek megfogalmazva, hogy dolgozatunkból
egy középis\-ko\-lás is értse meg azokat.
Az egyszerű gondolatok az olvasó számára is egyszerűnek,
a természetesek természetesnek tűnjenek.
-
A beadott munka struktúrált legyen.
Amit fontosnak tartunk azt emeljük ki.
Amit a gondolatmenet fő irányához képest
kitérőnek érzünk
azt írjuk kisebb betűvel.
-
Motivációra és a nehezebb fogalmak,
ötletek fokozatos bevezetésére
törekedjünk. Példák szerepeljenek,
ha azok segítséget nyújtanak.
-
Nem a dolgozt hossza számít, hanem minősége.
Technikai részletekben ne vesszünk
el.
A fontos gondolatok, az áttekintés
viszont mindig legyenek az előtérben.
A cél nem az előadás írásbeli megismétlése, hanem
arról való tanúságtétel, hogy megértettük az anyagot.
-
Próbáljunk javítani az előadásban elhangzottak
minőségén.
Például az előadásokon elhangzott
jelölések nem biztos hogy szerencsések voltak.
Próbáljunk olyan jelölést használni
ami számunkra a legkifejezőbb.
Egyes bizonyítási részek sorrendje
lényegtelen, de ha
a hallgató úgy ítéli meg, hogy
--- az előadáshoz képest --- felcserélésük
könnyebbé,
érthetőbbé teszi az olvasó (hallgató) feladatát, akkor
tegyen úgy.
Az előadás hibáit ne ismételjük meg. A pongyolán fogalmazott,
könnyen
félrérthető
fogalmak, állítások kimondását
úgy végezzük el, ahogy azt a leghelyesebbnek gondoljuk.
Ha az előadásban hibát vagy hiányt fedezünk fel, akkor
azt próbáljuk kijavítani.
A fontos, de ``elhadart'' részeket bontsuk ki.
Saját magunk által felvetett gondolatokat
is érdemes leírni.
Minden érdemi plusz az előadáshoz képest
jelentős előnyt jelent.
*
Egy esszé kérdés a következők közül
kerül ki.
-
Kiszámíthatóság, Turing-gép alapdefiníciója és változatai;
Megállási probléma és kiszámíthatatlansága
-
Post-féle ``dominó''-probléma megoldhatatlansága
-
Kombinatorikus csoportelmélet: szabadon generált csoportok,
Nielsen-elmélet
-
Kombinatorikus csoportelmélet: végesen prezentált csoportok,
HNN-bővítés
-
A szóprobléma megoldhatatlansága: Novikov-tétel
-
Időbonyolultsági osztályok;
P és EXP szeparációja;
Tárbonyolultsági osztályok
-
Nemdeterminisztikus bonyolultsági osztályok;
Bonyolutsági osztályok viszonyai
-
Savitch-tétel;
0-tárú Turing-gépek és
véges automaták
-
Parkettázási probléma; Valós-számok kódolása;
Wang-parkettakészlet, amivel létezik nem periodikus
parkettázása a síknek, de periodikus viszont nem
-
Bináris síkfa és automatikus automorfizmusai,
Grigorchuk-csoport és tualjdonságai: végtelen és
minden elem rendje véges
-
Nemdeterminisztikus logaritmikus tár;
teljes problémák;
-
Véletlen algoritmusok;
RL osztály és egyenlősége NL-lel;
RL* osztály és az irányítatlan
gráfokra vonatkozó s-t-összefüggőség problémája
-
P osztály és teljes problémák;
NP osztály és teljes problémák