A Szegedi Tudományegyetem Matematika Doktori Iskolája (MatDI) stratégiai terve a következő három fő irányt határozza meg: a képzés minőségének fenntartása és fejlesztése, a tudományos kiválóság és nemzetközi versenyképesség erősítése, valamint a doktori képzés társadalmi és gazdasági hasznosulásának fokozása.
1. Küldetés és stratégiai célok
A Matematika Doktori Iskola küldetése, hogy a magyar matematikai kutatások egyik világszerte elismert központjaként működjön, támogassa a tudományos utánpótlást, erősítse a kutatási és képzési programok nemzetközi beágyazottságát, és a felhalmazott tudást az ország, illetve a régió tudományos, gazdasági és ipari fejlődésének szolgálatába állítsa.
1.1. Fő stratégiai célterületek
-
Képzési minőség fejlesztése: Fokozatszerzési arány javítása, abszolutóriumhoz és komplex vizsgához vezető képzési folyamat optimalizálása, nemzetközi (Q1–Q2) publikációs aktivitás ösztönzése, személyre szabott tanulási útvonalak támogatása.
-
Nemzetközi kapcsolatok erősítése: Külföldi ösztöndíjak, közös fokozatszerzések, vendégoktatók rendszeres meghívása, globális kutatási projektekbe való bekapcsolódás.
-
Tudományos kiválóság: Oktatói és témavezetői kiválóság biztosítása, kutatói utánpótlás mentorálása, kutatócsoportok támogatása, fiatal tehetségek ösztöndíjrendszere, MTA doktori fokozat támogatása, interdiszciplináris kutatások ösztönzése.
-
Társadalmi és gazdasági integráció: Ipari és alkalmazott matematikai kutatások bővítése, regionális kapcsolatok erősítése, matematikadidaktika és tanárképzés fejlesztése, gyakorlati kutatási témák integrálása a doktori programba.
2. Célkitűzések és indikátorok
-
Fokozatszerzési arány növelése, időoptimalizálás: Évente követni az abszolutóriumot szerző és fokozatot szerző hallgatók arányát, a lemorzsolódás okait feltárni és célzott mentorálással csökkenteni.
-
Hallgatói publikációs teljesítmény: Elérendő cél a doktoranduszok legalább egy Q1–Q2 folyóiratban megjelent publikációja a képzési idő alatt; ez a teljesítmény folyamatosan értékelésre kerül az éves beszámolókban.
-
Nemzetközi mobilitás: Külföldi mobilitásban részt vevő doktoranduszok arányának növelése (Erasmus, Fulbright, kooperatív képzések), angol nyelvű képzések és anyagok arányának növelése, külföldi hallgatók számának emelése.
-
Oktatók fejlesztése: Témavezetők és oktatók tudományos minőségének, kompetenciáinak folyamatos auditálása; ösztöndíjak és elismerések rendszerének működtetése (pl. Móricz Ferenc Alapítvány).
-
Minőségbiztosítási folyamatok: A képzési programok, szabályzatok és minőségbiztosítási tervek rendszeres (évenkénti) felülvizsgálata, hallgatói és oktatói visszacsatolások elemzése, önértékelési és fejlesztési intézkedések dokumentálása.
3. Kiemelt intézkedések és folyamatok
-
Szakmai és képzési stratégiák rendszeres megvitatása: Kommunikáció és együttműködés a Tanács, témavezetők és hallgatói közösség között; stratégiai célok, fejlesztési irányok rendszeres napirendi pontként kezelése.
-
Infrastrukturális fejlesztések: Informatikai eszközök, könyvtár, folyóirat-előfizetések, PhD tanulóterek fejlesztése, hozzáférés biztosítása tudományos adatbázisokhoz.
-
Külső és belső érintettek bevonása: Kutatóintézetek, ipari szereplők, nemzetközi partnerek rendszeres bevonása a képzési programok és kutatási témák kialakításába, aktualizálásába.
-
Doktoranduszok támogatása és integráció: Mentorhálózat működtetése, beilleszkedési programok, rendszeres tájékoztató, kétnyelvű információszolgáltatás, befogadó és támogató adminisztráció biztosítása.
4. Felülvizsgálat és monitoring
-
Éves minőségbiztosítási jelentés: Statisztikai adatok, teljesítményindikátorok, lemorzsolódási és mobilitási statisztikák elemzése, disszertációs és publikációs mutatók éves rögzítése és értékelése.
-
Fejlesztési ciklus: PDCA-modell szerinti (plan-do-check-act) működés: stratégiaalkotás, végrehajtás, értékelés, korrekció, visszacsatolások beépítése a következő évi tervezésbe.
5. Összefoglalás
A Stratégiai Terv célja, hogy a Matematika Doktori Iskola továbbra is megőrizze és fejlessze világszintű szakmai hírnevét, biztosítsa a doktori képzés minőségét, támogassa kutatóinak és hallgatóinak szakmai fejlődését, növelje a nemzetközi jelenlétet és ipari, társadalmi hasznosulását. Az intézkedések és indikátorok folyamatosan monitorozottak és felülvizsgáltak, a visszacsatolás a stratégia integráns része.