Permutációs játékok – egyetemi oktatás

 

Waldhauser Tamás,   Torma Bence
SZTE, Bolyai Intézet

 

Játék az Oktatásban és Kutatásban Konferencia
Neumann János Egyetem
Kecskemét, 2019.06.24.

Permutációk a matematika szakon

  • permutáció fogalma: \(\;\; \pi\colon A \rightarrow A\) bijekció
  • permutációk szorzása: \(\;\; a(\rho\pi) = (a\rho)\pi \)
  • idegen ciklusok szorzatára való felbontás
  • előállítás transzpozíciók szorzataként
  • páros és páratlan permutációk
  • az \( S_n \) szimmetrikus csoport és az \( A_n \) alternáló csoport
  • permutáció rendje
  • konjugálás, \( S_n \) normálosztói, \( A_n \) egyszerűsége

Előállítás transzpozíciók szorzataként

     \( \pi \)
     \( \pi\cdot(12) \)
     \( \pi\cdot(12)\cdot(24) \)
     \( \pi\cdot(12)\cdot(24)\cdot(36) \)
     \( \pi\cdot(12)\cdot(24)\cdot(36)\cdot(45) \)

\( \pi\cdot(12)(24)(36)(45) = \operatorname{id} \) \( \ \implies \ \pi = (45)(36)(24)(12) \)

Tétel

Minden permutáció előállítható transzpozíciók szorzataként.

Bizonyítás

Mindig ki tudom rakni a játékot.

Másik bizonyítás

Elég ciklusokra igazolni: \( (a_1\,a_2\cdots a_k)=(a_1a_2)(a_1a_3)\cdots(a_1a_k). \)

 

Meg lehet-e csinálni ennél kevesebb lépésből?

Legyen \(\ c(\pi)\ \) a \(\ \pi\ \) permutáció ciklusainak száma (beleértve a fixpontokat, mint 1 hosszúságú ciklusokat is).

Tétel

Minden \(\ \pi\ \) permutáció és \(\ (ab)\ \) transzpozíció esetén \[ c(\pi\cdot(ab))=c(\pi)\pm1.\]

Következmény

  • A minimális lépésszám \(\ n-c(\pi) \).
  • A megoldási stratégiánk optimális.
  • Az \(\ (a_1\,a_2\cdots a_k)=(a_1a_2)(a_1a_3)\cdots(a_1a_k) \) felbontás is optimális.
  • Isten száma \(\ n-1 \).
  • Az átlagos lépésszám \[\ n-\biggl( 1+\frac{1}{2}+\frac{1}{3}+\cdots+\frac{1}{n}\biggr)\approx n-\log n.\]

Permutációk paritása

lépések száma
\(\ \equiv \)
metszéspontok száma
\(\ \equiv \)
inverziók száma
(mod 2)
 

Definíció

Az \(\ a\ \) és \(\ b\ \) elemek  inverzióban
vannak, ha \(\ a < b\ \) de \(\ a\pi > b\pi \).
 
 
páros sok metszéspont páratlan sok metszéspont
páros sok inverzió páratlan sok inverzió
páros sok lépés páratlan sok lépés
a kezdő játékos nyer a második játékos nyer
páros sok transzpozíció páratlan sok transzpozíció
\( n-c(\pi)\ \) páros \( n-c(\pi)\ \) páratlan
páros permutáció páratlan permutáció

Inverziók

 
 
 
lépések száma
\( = \)
metszéspontok száma
\(\ \geq \)
inverziók száma
 
 
 
 
 

Következmény

  • A minimális lépésszám az inverziók száma.
  • A megoldási stratégiánk optimális.
  • Isten száma \(\ \frac{n(n-1)}{2} \).
  • Az átlagos lépésszám \(\ \frac{n(n-1)}{4} \).

Előállítás hármas ciklusok szorzataként

     \( \pi \)
     \( \pi\cdot(231) \)
     \( \pi\cdot(231)\cdot(312) \)
     \( \pi\cdot(231)\cdot(312)\cdot(612) \)
     \( \pi\cdot(231)\cdot(312)\cdot(612)\cdot(634) \)

\( \pi\cdot(231)\cdot(312)\cdot(612)\cdot(634) = (56) \)
\( \ \implies \ \pi = (436)(216)(213)(132)(56) \)

Tétel

Minden páros permutáció előállítható hármas ciklusok szorzataként.

Bizonyítás

Ha a kezdőállás páros, akkor ki tudom rakni a játékot.

Másik bizonyítás

Elég transzpozíció-párokra igazolni:

\( (ab)(cd)=(abc)(adc)\ \) és \(\ (ab)(cb)=(acb). \)

Előállítás hosszabb ciklusok szorzataként?

Tétel

Ha \(\ 2 \leq k < n\), akkor a \(\ k \ \) hosszúságú ciklusok vagy az \(\ S_n \ \) vagy az \(\ A_n \ \) csoportot generálják.

 

Tétel

Ha \(\ n \geq 5 \), akkor bármely \(\ \pi\in S_n\setminus\{\mathrm{id}\}\ \) permutáció esetén a \(\pi\)-vel megegyező ciklusszerkezetű permutációk vagy az \(\ S_n \ \) vagy az \(\ A_n \ \) csoportot generálják, vagyis  az \(\ S_n\ \) csoportnak csak két nemtriviális normálosztója van: \(\ A_n \ \) és \(\ S_n \).

Tétel

Ha \(\ n \geq 5 \), akkor az \(\ A_n \ \) csoport egyszerű.

Összefoglalás

 

A permutációk játékos tanításának előnyei:

  • az absztrakt fogalmak szemléltetése és „alkalmazása”
  • az összefüggések önálló felfedez(tet)ésének lehetősége
  • bizonyításokra való igény kialakítása
  • a matematikai kutatás örömeinek megízlelése
  • a matematikához való hozzáállás javulása