3. feladat.
Vizsgáljuk meg a tanult műveleti tulajdonságok szempontjából az $A=\{ a,b,c,d \}$ halmazon az alábbi táblázattal definiált $\ast$ műveletet.
$$
\begin{array}
[c]{c|cccc}%
\ast & a & b & c & d\\\hline
a & a & b & c & d\\
b & b & a & c & d\\
c & c & c & c & c\\
d & d & d & c & c
\end{array}
$$
Kommutatív-e a művelet?
Asszociatív-e a művelet?
Van-e zéruselem?
Van-e egységelem?
Mely elemeknek van inverze?
4. feladat.
Vizsgáljuk meg a tanult műveleti tulajdonságok szempontjából az $A=\{ a,b,c,d \}$ halmazon az alábbi táblázattal definiált $\circ$ műveletet.
$$
\begin{array}
[c]{c|cccc}%
\circ & a & b & c & d\\\hline
a & c & a & b & b\\
b & a & b & c & d\\
c & b & c & b & a\\
d & b & d & c & a
\end{array}
$$
Kommutatív-e a művelet?
Asszociatív-e a művelet?
Van-e zéruselem?
Van-e egységelem?
Mely elemeknek van inverze?
5. feladat.
Írjuk fel a $\mathbb{Z}_{5}$ halmazon a szorzás művelettáblázatát, és
vizsgáljuk meg a tanult műveleti tulajdonságok szempontjából.
Kommutatív-e a művelet?
Asszociatív-e a művelet?
Van-e zéruselem?
Van-e egységelem?
Mely elemeknek van inverze?
6. feladat.
Írjuk fel a $\mathcal{P}\left( \{u,v\}\right) $ halmazon az egyesítés
művelettáblázatát, és vizsgáljuk meg a tanult műveleti tulajdonságok
szempontjából.
Kommutatív-e a művelet?
Asszociatív-e a művelet?
Van-e zéruselem?
Van-e egységelem?
Mely elemeknek van inverze?
7. feladat.
Írjuk fel a $\{1,-1,i,-i\}$ halmazon a szorzás művelettáblázatát, és
vizsgáljuk meg a tanult műveleti tulajdonságok szempontjából.
Kommutatív-e a művelet?
Asszociatív-e a művelet?
Van-e zéruselem?
Van-e egységelem?
Mely elemeknek van inverze?
8. feladat.
Írjuk fel az $\{\mathtt{igaz},\mathtt{hamis}\}$ halmazon az implikáció
művelettáblázatát, és vizsgáljuk meg a tanult műveleti tulajdonságok szempontjából.
Kommutatív-e a művelet?
Asszociatív-e a művelet?
Van-e zéruselem?
Van-e egységelem?
Mely elemeknek van inverze?
9. feladat.
Írjuk fel az $\{1,2,3\}$ halmazon az $x\sqcap y=\min\{x,y\}$ művelet
művelettáblázatát, és vizsgáljuk meg a tanult műveleti tulajdonságok szempontjából.
Kommutatív-e a művelet?
Asszociatív-e a művelet?
Van-e zéruselem?
Van-e egységelem?
Mely elemeknek van inverze?
10. feladat.
Vizsgáljuk meg a tanult műveleti tulajdonságok szempontjából az $A=\{u,v,w\}$
halmazon az alábbi táblázattal definiált $\diamond$ műveletet.
$$
\renewcommand{\arraystretch}{1.5}
\begin{array}
[c]{c|ccc}
\diamond & u & v & w\\\hline
u & v & w & u\\
v & w & u & v\\
w & u & v & w
\end{array}
$$
Kommutatív-e a művelet?
Asszociatív-e a művelet?
Van-e zéruselem?
Van-e egységelem?
Mely elemeknek van inverze?
11. feladat.
Vizsgáljuk meg a tanult műveleti tulajdonságok szempontjából az egész számok
halmazán értelmezett $a\bullet b=a+b+23$ műveletet.
Kommutatív-e a művelet?
Asszociatív-e a művelet?
Mi a zéruselem? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
zéruselem:
Mi az egységelem? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
egységelem:
Mi a megadott elem inverze? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
$0$ inverze:
Mi a megadott elem inverze? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
$-100$ inverze:
12. feladat.
Vizsgáljuk meg a tanult műveleti tulajdonságok szempontjából az egész számok
halmazán értelmezett $a\otimes b=b+2$ műveletet.
Kommutatív-e a művelet?
Asszociatív-e a művelet?
Mi a zéruselem? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
zéruselem:
Mi az egységelem? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
egységelem:
Mi a megadott elem inverze? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
$2$ inverze:
Mi a megadott elem inverze? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
$-2$ inverze:
13. feladat.
Vizsgáljuk meg a tanult műveleti tulajdonságok szempontjából a valós számok
halmazán értelmezett $a\star b=12-3a-3b+a\cdot b$ műveletet.
Kommutatív-e a művelet?
Asszociatív-e a művelet?
Mi a zéruselem? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
zéruselem:
Mi az egységelem? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
egységelem:
Mi a megadott elem inverze? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
$2$ inverze:
Mi a megadott elem inverze? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
$3$ inverze:
14. feladat.
Vizsgáljuk meg a tanult műveleti tulajdonságok szempontjából az egész számok
halmazán értelmezett $a\oplus b=a$ műveletet.
Kommutatív-e a művelet?
Asszociatív-e a művelet?
Mi a zéruselem? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
zéruselem:
Mi az egységelem? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
egységelem:
Mi a megadott elem inverze? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
$0$ inverze:
Mi a megadott elem inverze? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
$1$ inverze:
15. feladat.
Vizsgáljuk meg a tanult műveleti tulajdonságok szempontjából a komplex számok
halmazán a kivonás műveletét.
Kommutatív-e a művelet?
Asszociatív-e a művelet?
Mi a zéruselem? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
zéruselem:
Mi az egységelem? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
egységelem:
Mi a megadott elem inverze? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
$i$ inverze:
Mi a megadott elem inverze? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
16. feladat.
Vizsgáljuk meg a tanult műveleti tulajdonságok szempontjából a valós számok
halmazán értelmezett $a\bigtriangleup b=ab-2(a+b)+6$ műveletet.
Kommutatív-e a művelet?
Asszociatív-e a művelet?
Mi a zéruselem? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
zéruselem:
Mi az egységelem? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
egységelem:
Mi a megadott elem inverze? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)
$2$ inverze:
Mi a megadott elem inverze? (Ha nincs, írd be azt, hogy nincs.)