A következõ (II. 24. (péntek), Farkas-terem) kombinatorika szeminárium elõadása:

Pluhár András: Játékok gráfokon

A címet kicsit megszorító módon értelmezzük, mivel gráfokon túl sok (gyakorlatilag bármely játékkal ekvivalens) játék értelmezhetõ. Itt adott két játékos, Maker (építõ) és Breaker (romboló), akik egy gráf éleit választhatják, és a céljuk vagy egy struktúra/tulajdonság létrehozása (Maker), vagy az ellenfél megakadályozása (Breaker).

Az elsõ példában (Shannon-féle kapcsolójáték) a kívánt tulajdonság az, hogy Maker élei összefüggõ módon feszítsék a gráfot. Itt a nyerés könnyen karakterizálható, azaz tetszõleges G gráf esetén tudjuk, ki nyer. Egy nagy teljes gráfra a játék túl könnyû, ezt kétféleképpen tehetjük érdekessé:

  1. Maker csak egy, míg Breaker b (>>1) élt választhat minden fordulóban.
  2. Elõször véletlenül ritkítjuk a gráfot (áttérünk G(n, p)-re), és a nagy valószínûséggel való nyerés feltételeit keressük.

Ezeket a kérdéseket, illetve a véletlen gráfok kapcsán felmerülõ fogalmakat boncolgatjuk majd, a klasszikus és egészen friss eredményeket kimondva (néha bizonyítva).

Minden érdeklõdõt szeretettel várunk,

Péter