Minisakk

A Minisakk egy nyitott forráskódú (szabadon használható, terjeszthető és módosítható) sakkprogram, amelyet Németh László (nemethl@gyorsposta.hu) készített az UHU-Linux támogatásával.

A minisakk játék egy sakkvariáns, ami lehetővé teszi a sakkjáték szabályainak elsajátítását, és gyakorlását. Mivel a tábla kis méretű (6×5), a játékidők rövidek, sőt szimultán játékra is lehetőség nyílik (l. kép).

A Minisakk program és a minisakk játék célja, hogy felkeltse a gyerekek érdeklődését a sakkjáték, és esetleg a versenysakk iránt. (Ez utóbbiról közismert, hogy a magyar sakkozók a világ élvonalába tartoznak: Polgár Judit első a női világranglistán, és előkelő helyen van a férfi világranglistán is, Lékó Péter pedig jelenleg készül a férfi világranglista első helyének átvételére.)


Minisakk ablak Szimultán 8 táblán

Letöltés

Forráskód

Http://www.math.u-szeged.hu/~bognarv/minisakk-1.0.tar.gz (12kB)

Linux tar.gz csomag

Http://www.math.u-szeged.hu/~bognarv/minisakk-bin-1.0.tar.gz (2,8 MB)

UHU-Linux csomag

ftp://ftp.uhulinux.hu/uhu/1.0-rc2/packages-update/minisakk_1.0-1_i386.uhu

Windows változat

Még nincs.

A program használata

Kattintsunk a bábura, majd arra a mezőre, ahová lépni szeretnénk.

Billentyűzet esetén a nyilakkal mozgathatjuk a kurzort, és az Enter lenyomásával jelölhetjük ki a bábut és a célt.

A program csak a sakkot jelzi, a mattot nem.

A játéktábla átméretezhető.

A játék szabályai

A következőkben térnek el a sakktól:

FONTOS! Bontsuk meg a gyalogsorokat egy kis gyalogcsatával a játék elején, mert különben a játék csak tisztáldozat révén folytatható. (Magyarul üssünk paraszttal parasztot, hogy a játék ne akadjon el.)

Alapállás

A tábla alsó és felső sorában a tisztsort találjuk. Balról jobbra találjuk a következő bábukat: bástya, futó, király, vezér, huszár. A másik két sor a gyalogsor.

Bábok

Bástya: tetszőleges számú üres mezőt léphet át és üthet is vízszintes, vagy függőleges irányban. A második legértékesebb tiszt.

Futó: tetszőleges számú üres mezőt léphet át és üthet is átlós irányban.

Király: egy mezőt léphet tetszőleges irányban, és közben ütheti is az ellenfél bábuját. A király sakkba nem léphet. A király nem üthető le.

Vezér: tetszőleges számú mezőt léphet át és üthet is vízszintes, függőleges, vagy átlós irányban. A legértékesebb tiszt.

Huszár: L-alakban léphet és üthet.

Gyalog: egy mezőt léphet előre, ha nem üt. Ütnie viszont csak átlós irányban egyet előre lépve szabad. Ha a gyalog beér az ellenfél alapvonalára, egy levett tisztre cserélhető.

Sakk

Ha a királyt az ellenfél bábuja a következő lépésével üthetné, akkor a király sakkban van. A sakkból a királynak kötelező kilépnie.

Matt

Ha a király a sakkból nem tud kilépni, akkor a játék az ellenfél győzelmével ér véget.

Patt

Ha egy bábuval sem tudunk lépni, a királyunk viszont nincs sakkban, a játék döntetlennel ér véget. Szintén döntetlen a játék, ha már nincs lehetősége egyik félnek sem mattot adnia (pl. csak a két király marad a táblán).

A játék célja

Az ellenfél királyának mattot adni.

Irodalom

Polgár László: Minisakk - Minichess, Gödöllő, 1994

A Minisakk program

A program nyitott forráskódú sakkprogram, amely Object Pascal nyelven, a Borland cég Kylix 3 for Delphi fejlesztőeszköz Open Edition változatával készült.

L. http://www.opensource.org és http://www.borland.com/kylix.

A program egyszerű minimax eljárást használ, és jelenleg a rekurzív játékfabejáró-algoritmus két lépéspár mélységben vizsgálja a lehetséges lépéseket (a középhaladó számára élvezetes a játék, már csak a nagyon kezdők, és a haladók számára kell bővíteni a program lehetőségeit). A program az 1997-es változat hibáit (hiányzó stratégia a végjátékban, a gép nem képes a bevitt gyalogot lecserélni ) már nem tartalmazza, de pár kisebb hiányosság még javításra szorul (a patthelyzet nem kerül felismerésre, a bevitt gyalog nem mindig az értékes bábura van cserélve).

Köszönetnyilvánítás

A program linuxos változatának elkészítését az UHU-Linux támogatta.

Az UHU-Linux címe: http://www.uhulinux.hu

A fejlesztésben Németh Krisztián (nemeth@neumann-haz.hu) nyújtott még segítséget.

Készítette

Németh László (nemethl@gyorsposta.hu)